Dag 16: San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Sanne Storms - WaarBenJij.nu Dag 16: San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Sanne Storms - WaarBenJij.nu

Dag 16: San Francisco

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 Juni 2015 | Verenigde Staten, San Francisco

Om kwart voor 9 varen we met de ferry richting Alcatraz Island, bekend van o.a. de film the Rock (vroeger lievelingsfilm van zowel Gerard als Sanne). Alom bekend is dat er op dit eiland een gevangenis is gevestigd.

Aangekomen op het eiland verteld een oud gedetineerde een inleidend verhaal, waarna we onze weg vervolgen naar het theater waar een korte film over de geschiedenis van Alcatraz Island wordt vertoond.

De geschiedenis van het eiland gaat terug naar het einde van de 19e eeuw. Het eiland had toen een militaire functie. Vanaf begin 20e eeuw heeft het eiland de functie van een gevangenis gehad. Enkel zware criminelen waar men zich elders in het land geen raad mee wist én criminelen die ontsnappingsdrang hadden werden hier achter de tralies gezet. Denk aan o.a. Al Capone en Bumbie Johnson, een crimineel uit Harlem, bekend van vele films. Nadat de gevangenis werd gesloten (in 1963), hebben indianen in de jaren ’70 het eiland voor een periode van ong. 2 jaar bewoond uit protest tegen het innemen van hun oorspronkelijke leefgebied. Dit protest heeft uiteindelijk doel getroffen, want de Amerikaanse overheid heeft hen bepaalde stukken grond in de vorm van reservaten terug gegeven. Hierna is Alcatraz Island een National Park geworden. Het is nu een bezienswaardigheid en een soort van broedplaats voor verschillende zeevogels (die tevens bijna het hele eiland hebben volgescheten).

Na de introductiefilm doen we de audiotour. We lopen in het voormalige gevangenisgedeelte en krijgen te horen wat zich hier in de loop van de jaren per celblok heeft afgespeeld. Heel erg interessant! Vooral de ontsnappingspogingen die gedetailleerd worden verteld (in het Nederlands!!)

Om 12:00 uur stappen we weer op de ferry richting San Francisco. We eten onder het genot van een lekker achtergrondmuziekje van een straatmuzikant wederom een lekker broodje verse vis. Deze muzikant was in het gezelschap van een danser, welke vol overgave en in opperste concentratie de teksten die de muzikant zong uitbeeldt. Vooral bij het liedje ‘All of me’ van Jonh Legend was dit vrij hilarisch, maar dit had de danser zelf niet in de gaten.

Vervolgens hebben we onze weg te voet vervolgd langs enkele bezienswaardigheden/wijken. We lopen eerst naar Lombard Street. Deze straat staat bekend als de meest bochtige straat ter wereld en telt 8 haarspeldbochten op 400 meter. Hiervoor moeten we flink klimmen, San Francisco is een stad met grote hoogteverschillen (27% stijging). Daarna lopen we via China Town en een stukje Financial District langs de haven weer terug naar ons motel.

Na ons even te hebben opgefrist eten we culinair bij de big yellow M. Langzaam valt de avond in en komen de zwervers tevoorschijn. Deze worden overdag door de politie weg gejaagd. We kijke nog even naar een zwerver die zich achter een prullenbak heeft verstopt en een grote struik voor zich houdt en zo nu en dan vrouwen die alleen over straat lopen de stuipen op het lijf jaagt door uit de struik te springen.

Tijdens het schrijven van dit verslag hebben we de fles rode wijn die Sanne voor haar verjaardag had gekregen van het thuisfront meester gemaakt. We zouden na vandaag eigenlijk nog een nacht in San Francisco blijven, maar omdat we weer terug verlangen naar de natuur hebben we besloten om ons bezoek aan deze prachtige, alternatieve stad met één nacht te verkorten. Dit betekent dat we morgenmiddag doorrijden naar Yosemite waar we 2 dagen zullen gaan hiken. Maar…….. morgenvroeg willen we eerst nog met de fiets de beroemde Golden Gate Brigde over fietsen. Welterusten!

• 10 Juni 2015 - 11:19

Cathelijne:

Waaaw wat n toffe verhalen zeg!! K zie die zwerver al voor me.. had die toevallig geen verborgen camera bij zich ;). En Alcatraz super vet zeg. Hike ze nog en geniet vooral!!!!!! Ben al benieuwd naar jullie verdere stories en foto's!

Ps of het nu een ree of een eland was weet ik ook niet haha